Monday, July 16, 2012

IMPROVING VOCABULARY IN WRITING RECOUNT TEXT THROUGH PICTURES FOR CLASS X STUDENTS OF SMAN BINAAN KHUSUS DUMAI CITY



Drs. EDI PRAYITNO
SMA NEGERI BINSUS KOTA DUMAI
Phone Number. 081365525397



CHAPTER I
INTRODUCTION

A.    Background of the Problem

Language has a central role in the intellectual, social, and emotional development of students. Language learning also helps students to be able to express ideas and feelings, participate in society, and even discover and use their analytical and imaginative abilities.

English is a tool for communicating orally and in writing. Communicating is understanding and expressing information, thoughts, feelings, and developing science, technology, and culture.

The ability to communicate in a complete sense is the ability to discourse, namely the ability to understand and/or produce spoken and/or written texts which are realized in four language skills, namely listening, speaking, reading and writing.

In fact, the low mastery of English vocabulary owned by students may be caused by the monotonous teaching method of the teacher, or the low motivation of students to increase the number of English vocabulary, or perhaps inappropriate teaching methods, and the use of learning media, even perhaps the lack of learning support materials such as dictionaries, books, and others.

As a teacher, the author feels compelled to solve the problems that occur in the implementation of teaching assignments including the low mastery of English vocabulary, and the author feels that he has found a way to solve these problems through the use of learning media but increases the mastery of vocabulary in the participants' written English texts. The students studied by the author have not been scientifically tested. Therefore, the author made a classroom action research with the title "INCREASING VOCABULARY  IN WRITING RECOUNT TEXT THROUGH PICTURES  FOR CLASS X STUDENTS OF SMAN BINAAN KHUSUS DUMAI CITY."

 
B.     Identification of the Problem
Dengan mengacu pada latar belakang diatas, maka identifikasi masalah dalam penelitian ini adalah sebagai berikut:
1.             Metode mengajar guru yang monoton,
2.             Rendahnya motivasi siswa untuk meningkatkan jumlah kosa kata bahasa Inggris,
3.             Metode mengajar yang tidak tepat,
4.             Tidak dimanfaatkannya media pembelajaran,
5.             Minimnya bahan-bahan penunjang pembelajaran seperti kamus, buku, dan lain-lainnya.

C.    Pembatasan Masalah
Berdasarkan identifikasi masalah diatas, penelitian ini dibatasi hanya pada meningkatkan penguasaan kosa kata menulis teks Recount siswa kelas X SMAN Binsus Kota Dumai melalui pemanfaatan media gambar.

D.    Rumusan Masalah
Dengan mengacu pada latar belakang masalah diatas, maka dapat dirumuskan rumusan masalah sebagai berikut:
1.      Meningkatkah penguasaan kosa kata bahasa Inggris siswa kelas X SMAN Binsus Kota Dumai melalui pemanfaatan media gambar?
2.      Bagaimanakah respon siswa terhadap pemakaian media gambar dalam meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Inggris?
3.      Apakah kendala yang dihadapi dalam peningkatan penguasaan kosa kata bahasa Inggris melalui pemanfaatan media gambar?
4.      Apakah pemanfaatan media gambar dapat meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Inggris siswa?

E.     Tujuan Penelitian
Tujuan penelitian ini adalah:
1.         Untuk mengetahui apakah penguasaan kosa kata menulis teks Recount siswa kelas X SMAN Binsus Kota Dumai meningkat melalui pemanfaatan media gambar.
2.         Untuk mengetahui respon siswa terhadap pemakain media gambar dalam meningkatkan penguasaan kosa kata menulis teks Recount.
3.         Untuk mengetahui kendala-kendala yang dihadapi dalam peningkatan penguasaan kosa kata bahasa menulis teks Recount melalui pemanfaatan media gambar.
4.         Untuk mengetahui manfaat media gambar dalam meningkatkan penguasaan kosa kata menulis teks Recount.

F.     Manfaat Penelitian
Dari hasil penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi dalam upaya peningkatan penguasaan kosa kata dalam menulis teks Recount siswa kelas X SMAN Binsus Kota Dumai. Adapun manfaat penelitian ini adalah untuk:
1.      Peneliti
a.       Melalui media gambar akan mempermudah peneliti dalam membimbing siswa menulis teks Recount.
b.      Menjadi prasyarat untuk mengajukan usulan kenaiakan pangkat dari IV/a ke IV/b.
2.      Siswa
a.         Mempermudah siswa menemukan kosa kata yang tepat dalam menulis teks Recount.
b.        Meningkatkan motivasi dan keaktifan siswa dalam kegiatan pembelajaran.





BAB II
KAJIAN TEORI / PUSTAKA
A.       Kajian Teori / Pustaka
1.        Kosa Kata
Berdasarkan World English Dictionary, pengertian kosa kata atau dalam bahasa Inggris vocabulary (vəˈkæbjʊlərɪ) — n  , pl –laries adalah:
1.        a listing, either selective or exhaustive, containing the words and phrases of a language, with meanings or translations into another language; glossary
2.        the aggregate of words in the use or comprehension of a specified person, class, profession, etc
3.        all the words contained in a language
4.        a range or system of symbols, qualities, or techniques constituting a means of communication or expression, as any of the arts or crafts: a wide vocabulary of textures and colours

2.      Teks Recount
A.     Definition of Recount
Recount is a text which retells events or experiences in the past. Its purpose is either to inform or to entertain the audience. There is no complication among the participants and that differentiates from narrative
B.     Generic Structure of Recount
1.      Orientation: Introducing the participants, place and time
2.      Events: Describing series of event that happened in the past
3.      Reorientation: It is optional. Stating personal comment of the writer to the story
C.     Language Feature of Recount
a.         Introducing personal participant; I, my group, etc
b.        Using chronological connection; then, first, etc
c.         Using linking verb; was, were, saw, heard, etc
d.        Using action verb; look, go, change, etc
e.         Using simple past tense
3.      Media Gambar
Menurut Oemar Hamalik (1986:43) berpendapat bahwa “ Gambar adalah segala sesuatu yang diwujudkan secara visual dalam bentuk dua dimensi sebagai curahan perasaan atau pikiran”. Sedangkan dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia (2001: 329) “ Gambar adalah tiruan barang, binatang, tumbuhan dan sebagainya.”
Menurut Arief Sadiman, Dkk (2003: 28-29): Media grafis visual sebagimana halnya media yang lain. Media grafis untuk menyalurkan pesan dari sumber ke penerima pesan. Saluran yang dipakai menyangkut indera penglihatan. Pesan yang akan disampikan dituangkan ke dalam simbol-simbol komunikasi visual. Simbol-simbol tersebut perlu dipahami benar artinya agar proses penyampian pesan dapat berhasil dan efisien.
Selain fungsi umum tersebut, secara khusus gambar berfungsi pula untuk menarik perhatian, memperjelas sajian ide, mengilustrasikan atau menghiasi fakta yang mungkin cepat akan dilupakan atau diabaikan tidak digambarkan. Gambar termasuk media yang relatif mudah ditinjau dari segi biayanya.

B.     Penelitian yang Relevan

C.    Kerangka Berpikir


BAB III
METODOLOGI PENELITIAN
            Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk meningkatkan pencapaian hasil belajar siswa. Metodoligi penelitiannya adalah sbb:
A.    Setting Penelitian
1.      Tempat
Penelitian ini dilaksanakan di SMAN Binaan Khusus Kota Dumai karena peneliti merupakan guru tetap disekolah tersebut.
2.      Waktu
Penelitian ini akan dilaksanakan dalam tenggang waktu 2 bulan, yaitu mulai bulan september 2012 sampai dengan bulan
3.      Subject
Subject penelitian ini adalah siswa kelas X. 4 dengan jumlah siswa 29 orang yang terdiri dari 7 orang siswa laki-laki dan 22 orang siswa perempuan. Peneliti memilih kelas X. 4 sebagai subject penelitian karena rendahnya penguasaan kosa kata yang mendukung
B.     Prosedur Penelitian
Penelitian ini direncanakan dilaksanakan dalam 2 siklus.
Siklus pertama :
1.         Mencari materi
2.         Membuat RPP
3.         Memberikan Pretest (optional)
4.         Memberikan Perlakuan (Tindakan)
5.         Memberikan pengujian
Siklus Dua:
1.         Menganalisa Hasil
2.         Refleksi
3.         Memberikan Perlakuan (Tindakan)
Siklus Tiga:
1.                   Menganalisa Hasil
2.                   Refleksi
C.    Instrumen Penelitian
Instrumen penelitian berupa test tertulis berupa penugasan, Lembar pengamatan,
D.    Analisis Data
Keberhasilan penelitian ini ditentukan oleh meningkatnya hasil belajar dan respon yang baik dari siswa, oleh karena itu untuk mengukur hasil belajar digunakan test tertulis untuk setiap siklus. Analisa data dilakukan dengan melihat peningkatan hasil dari siklus satu, siklus dua, dan siklus tiga yang dijelaskan berupa angka dan deskripsi kemajuan . Sedangkan respon siswa instrumen yang digunakan adalah lembar pengamatan, dan data akan dianalisa melalui deskripsi respon siswa selama proses belajar mengajar berlangsung.

13 comments:

  1. Hеу thеre ωould you mind lettіng mе know whiсh webhost you're using? I've
    lоaded your blog in 3 differеnt browsers аnd I muѕt say thіs blοg loads a lot faѕter then
    mоѕt. Can yοu recommеnd а goоd web hoѕting ρrovider at
    a fair pricе? Τhankѕ, I aрpгeсiatе
    іt!
    Here is my website ... hotmail iniciar sesion

    ReplyDelete
  2. I have been browsing online more than 4 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It's pretty worth enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than ever before.
    My page > sixsensesspa.cn

    ReplyDelete
  3. Hurrah, that's what I was exploring for, what a data! existing here at this blog, thanks admin of this web site.
    Check out my website ... Ac Moore 40 Off Coupon

    ReplyDelete
  4. Greetings from Los angeles! I'm bored to death at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can't wait to take a look when I get home.
    I'm amazed at how fast your blog loaded on my mobile .. I'm not even using WIFI,
    just 3G .. Anyways, amazing site!
    Feel free to visit my blog post :: http://socialmediacaster.org/mediawiki/index.php?title=Gebruiker:RegenaV55

    ReplyDelete
  5. This blog was... how do you say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me.
    Many thanks!
    My web-site :: adams golf equipment

    ReplyDelete
  6. After checking out a few of the blog posts on your website, I
    really appreciate your technique of writing a blog.
    I saved as a favorite it to my bookmark website list and will be checking back soon.
    Take a look at my web site too and let me know what you think.
    Also see my web page :: acura rdx for sale

    ReplyDelete
  7. Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter
    and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and screamed.
    There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone!
    Look at my web-site ... nokia 808 specification

    ReplyDelete
  8. Piece of writing writing is also a fun, if you be familiar with
    afterward you can write or else it is complex to write.
    Review my page ... http://www.examiner.com/

    ReplyDelete
  9. It is in point of fact a nice anԁ helpful piecе of info.
    I аm sаtisfied that уou shared this helpful іnfo with
    us. Ρleaѕe keep us up to date like thіѕ.
    Thanκ you fоr ѕharіng.
    my web site: hotmail

    ReplyDelete
  10. I don't even know the way I stopped up here, but I assumed this publish was good. I don't realize who
    you might be but certainly you're going to a famous blogger if you happen to aren't
    already. Cheers!
    Feel free to surf my site ... windows live hotmail

    ReplyDelete
  11. What's up, its good post about media print, we all be familiar with media is a enormous source of information.
    Check out my web page ... http://osalo.org

    ReplyDelete
  12. I will immediately clutch your rss as I can't to find your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Kindly permit me recognise in order that I could subscribe. Thanks.
    My page :: addresses And zip Codes

    ReplyDelete
  13. I have beеn еxploring foг a bit for any high-qualitу articleѕ or ωeblog postѕ in
    this soгt of area . Eхploгing in Yahoo I ultіmately stumbleԁ upon this ѕite.
    Studying this іnformation So i'm happy to convey that I have a very good uncanny feeling I came upon exactly what I needed. I so much unquestionably will make sure to don?t omit this website and give it a glance on a relentless basis.

    My blog - Abrir Cuenta Facebook

    ReplyDelete